X
تبلیغات
رایتل

درود

ارتباط آسان

طرح درس روزانه پایه سوم - فناوری وسیستم

سه‌شنبه 23 مهر 1392 13:53 نویسنده: حاجیه چاپ

طرح درس روزانه پایه سوم -واحد یک - فناوری

 

                                                     به نام خالق انسان                                 

                       طرح درس  روزانهآموزش حرفه و فن ـ پایه سوم       ـ           عنوان :فناوری و تفکر خلاق                                                     

                                                    مدرسه راهنمایی نمونه دولتی حضرت زینب (س)

 اهداف کلی : از دانش اموزان انتظار می رود در پایان این درس بتوانند

1-     ویِژگی های مهم انسان را بدانند.

2-     اهمیت تفکر خلاق در انسان را بیان کنند.

3-     ارزش و اهمیت تفکر در اسلام را توضیح دهند .

4-     مراحل تفکر در حل مشکلات رانام برده و هر یک را شرح دهند .

5-     راههای پرو رش تفکر وخلاقیت و تحریک مغزرا بدانند .

6-     یکی از مشکلات خود و یا مدرسه را بررسی کرده و مراحل تفکر در حل آن را اجرا کنند .

7-     اصول لازم در تولید محصولات فناوری را بدانند؛ در خرید وسایل کار ویا ساخت دست سازه به این اصول توجه کنند .

8-     اهمیت انتخاب مواد مناسب را بدانند .

9-     اهمیت کنترل کیفیت محصولات را شرح دهند .

10-     اهمیت توجه به نکات زیبایی شناختی در تولید محصولات را شرح دهند ؛ ود رساخت انجام فعالیت ها به آن توجه نمایند.

مواد و وسائل کمک آموزشی:رایانه،سی دی آموزشی،تخته کلاس، وسایل موجود کلاس.

روش تدریس:توضیحی،نمایشی،بارش فکری

چیدمان کلاس :گروهی                                                   

مقدمات و آمادگی:سلام واحوال پرسی،حضوروغیاب و آشنایی با دانش آموزن

ارزشیابی آغازین:پرسش سوالات زیر از دانش آموزان

1-     فناوری چیست؟

2-     منظور از محصولات فناوری چیست؟

3-     چند محصول فناوری رانام ببرید؟

4-     مراحل تولیدهرمحصول فناوری را ذکر کنید ؟

5-     علت تولیدمحصولات فناوری چیست؟

6-     آیا همه موجودات زنده می توانندهر آن چه نیاز دارند را تولید کنند؟

ایجاد انگیزه و آماده سازی:

استفاده از رایانه و نمایش سی دی،توجه دادن دانش آموزان به تخته هوشمند کلاس ،و پرسش این سوال:از دیدن این سیستم ها چه نکته ای به ذهن تان می آید؟

ارائه درس:

پس از نمایش سی دی انواع محصولات فناوری و شنیدن پاسخ دانش آموزان به پرسش هایی که در قسمت ارزشیابی آغازین و آماده سازی مطرح شد به تکمیل مطالب می پردازیم : همان گونه که شما هم بیان کردید در میان موجودات انسان تنها موجودی است که دارای تفکر است وبا استفاده از همین موهبت الهی می تواند اختراعات و اکتشافات جدیدی هم چون رایانه ویا تخته هوشمند و سایر وسایل مورد نیاز خود را بسازد و زندگی را برای خود آسان تر نماید ؛وبه همین دلیل در اسلام به تفکر و پرورش آن اهمیت ویژه ای داده شده است .

حال از دانش آموزان هرگروه خواسته می شود مشکلاتی که در محیط مدرسه ویا اماکن دیگر با آن مواجه شده اند را فهرست کنند .سپس از بین مشکلات فهرست شده یکی را انتخاب و برا ی آن راه حل بیابند .در  ضمن از آنان خواسته می شود تمام مراحلی که طی می کنند را یاد داشت کنند.

پس از زمان کوتاهی که به گروه ها داده شد از آنان می خواهیم هر گروه یک نفر را به نمایندگی انتخاب کند تا نحوه ی حل مشکل مورد نظر خود را توضیح دهد ومراحل طی شده را پای تخته بنویسد .سپس ازآنان می خواهیم نقطه نظرات مشترک را مشخص کنند.

در این مرحله سی دی درسی را به نمایش گذارده به جمع بندی مراحل می پردازیم.

مراحل تفکر در حل مشکلات :

1- احساس وجود مشکل : تا نپذیریم که مشکل و نیازی وجود دارد به آن فکر نمی کنیم و به دنبال راه حل آن نمی گردیم.

2- جمع آوری اطلاعات پیرامون مشکل :این امر به فهم درست مشکل و ارائه راه حل مناسب کمک می کند .

3- فرضیه سازی : تمامی راه حل های پیشنهادی که به ذهن می رسد را یادداشت می کنیم.

4- ارزیابی فرضیه : از میان راه حل های احتمالی مناسب ترین را انتخاب نموده و اجرا یا آزمایش می کنیم تابه راه حل درست برسیم.

5- اطمینان به صحت فرضیه:تکرا رو آزمایش فرضیه درست تا به درستی راه حل انتخابی اطمینان بیابیم.

حال توجه آنان را به سوال بحث گروهی جلب می کنیم که چرا پرندگان در شکل لانه های خود تغییر ایجاد نمی کنند ولی انسان مرتب تغییراتی در نحوه ساخت خانه ها و ساختمان های خود ایجاد می کند ؟با شنیدن پاسخ آن ها که انسان توان فکر کردن و نوآوری دارد ولی پرندگان از این توانایی بی بهره اند؛بحث را ادامه می دهیم حالا که خداوند این نعمت بزرگ را به انسان عطا کرده پس باید از آن در جهت درست استفاده نماییم و این توان خود را بارور نماییم که برای این منظور باید به مطالعه و تحقیق ،آزمایش،شرکت در بحث گروهی و فعالیت گروهی ،شرکت در بازدید وسفر های علمی و.... بپردازیم. در زمینه بحث و مشورت در اسلام تأکیدبسیار شده و به دلیل اهمیت آن آیه «وامروهم شورا بینهم»رادر قرآن می بینیم.

مااشاره کردیم که انسان قادر به ساخت وسایل مورد نیاز خوداست .و قبلا یادآور شدیم که برای تولید هر محصولی نیاز مند دانش و مهارت خاص آن می با شیم.

پس یک فناور باید دانش خود را در دوزمینه :1- انتخاب و تغییر مواد 2- اصول بهداشتی افزایش دهد تا محصولی که تولید می کند قابلیت استفاده داشته باشد.

فناور باید بتواند ماده ی اولیه مناسبی را برای تولید محصول معرفی نماید که لازمه این کار دانستن ویژگی مواد مختلف است.تا ماده در طی مراحل تولید با تغییراتی که می یابد کیفیت مورد نظر را به دست آورد و محصول مرغوبی تولید شود.

در این مرحله به ذکر مثال هایی می پردازیم مانند لباس آتش نشان ها که اگر از پارچه معمولی تهیه شودچه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود ؟

واماا صل دوم یعنی اصول بهداشتی که باز در تولید هر محصولی توجه به آن ضرورت دارد چرا که بی توجهی به این امر موجب خسارت های جبران ناپذیری به سلامت انسان و محیط زیست می شود.

به طور مثال در ساخت ظروف یک بار مصرف از موادی ا ستفاده شود که هم به سلامت انسان لطمه نزند و هم قابل بازیافت باشند ؛ویا در تولید اسباب بازی کودکان علاوه بر مسئله آموزش باید د ر انتخاب جنس و رنگ مواد ترکیباتی انتخاب شوند که موجب بیماری آنان نگردد.

ویا لباس کارکنان بخش رادیولوژی از الیافی استفاده شود که آنان را در مقابل اشعه حفظ نماید.

علاوه بر رعایت این دو صل مهم آموزش روش صحیح استفاده و نکات ایمنی لازم در استفاده از محصولات بر عهده ی تولید کنندگان می باشد و به همین دلیل ارائه دفترچه راهنما ویا بروشور به همراه کالایکی دیگر از وظایف تولیدکنندگان و فناوران است.

اصل ارزیابی:

در سال اول آموختید که آخرین مرحله تولید هر محصولی چیست؟ بله اصل ارزیابی ؛به این نکته توجه کنید شما وقتی می خواهید لباسی بخرید و یا بدوزید چه می کنید ؟ بله آن را پرو می نمایید تا اگر اشکالاتی دارد آن ها را برطرف نمود .ویا لباسی راکه انتخاب می کنید و می پوشیدتا لباس سایزمناسب و دلخواه خود را بخرید ،ویا آشپزی می کنید ودر پایان آن را می چشید .چرا؟تا ایرادات آن را برطرف نمایید؛یک فناور هم پس از تولید هر محصولی و یا طی یک مرحله از کار تولید آن را ارزیابی یا کنترل کیفیت می نماید تا اشکالات احتمالی آن برطرف شود و قابلیت استفاده را بیابد.

در کارخانه های مختلف قسمتی به عنوان کنترل کیفیت ویا آزمایشگاه وجوددارد که وظیفه آن ها ارزیابی کالاو کنترل کیفیت آن می باشد.

سپس سی دی را نمایش داده و فیلم انفجار ماشین که به دلیل عدم رعایت استاندارد های گاز سوز کردن خودرو می با شد را نشان می دهیم ونتیجه گیری می کنیم که:

1-     محصولات فناوری پس از تولید باید از جنبه های مختلف مورد آزمایش و ارزیابی قرار گیرند

2-     تولید انبوه محصول بدون آزمایش نمونه اولیه کار خطرناکی است.

3-     موسسه استاندارد مسئول ارزیابی محصولات در سراسر جهان است.

4-     پس از کسب اطمینان از کیفیت محصولات مطابق قوانین به این محصولات گواهینامه و نشان استاندارد داده می شود .

نکات زیبایی شناختی

زیبایی محصولات در دو بخش مورد توجه قرار می گیرد: 

1-     ساخت محصول2-     بسته بندی محصول

وباز سی دی را نمایش و در آن انواع روکش هایی که برای یک مبلمان استفاده می شود را نشان می دهیم و می پرسیم به نظر شما زیبایی محصولات چه اهمیتی دارد؟تغییر در روکش ها چه ارزشی دارد؟

پس از شنیدن نظرات گروه هاا ین گونه مطلب را جمع بندی می کنیم که:

یک فناور با توجه کردن به زیبایی و تنوع در ساخت محصولات در واقع سلیقه ،فرهنگ و حتی نوع نیاز های متفاوت مصرف کننده را مد نظر قرار می دهد که این امر موجب جلب مشتری و فروش بالاتر می شود .

وبا زیبا سازی بسته بندی محصول علاوه براین که به حفظ آن کمک می کند با تصویری که روی بسته بندی قرار می دهد موجب معرفی محصول ،جلب مشتری و نهایتا فروش بیشتر می گردد.

ارزشیابی پایانی:از دانش آموزان خواسته می شود سوالات گزینه ایی طرح کنند ؛سپس سوالات طرح شده را بادیگر گروه ها جا به جا کرده و از آن ها می خواهیم که  به این سوالات پاسخ دهند . 

تعیین تکلیف:

یک مشکل را در نظر گرفته و طبق مراحل تفکر در حل مشکلات راه کار های عملی رفع آن را ارائه دهند.

دفترچه راهنما ویایک وسیله که امکان با زکردن و بررسی بخش های داخلی آن را داشته باشند برای جلسه بعدی به همراه داشته باشند.         

 

شادی و موفقیت قرین لحظه هایتان باد.وادی زاده

                                               

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.