درود

ارتباط آسان

درود

ارتباط آسان

اهمیت آب

           بدلیل اهمیت و حساسیتی که برای ماده حیاتی  آب وجود دارد د ر108 سوره از سوره های قرآن کریم به نحوی از موضوع آب و مسائل مرتبط با آن شامل اقلیم ، خشکسالی ، سیل و محصولات حاصل از آب یاد شده است .

آّب

وجعلنا من الماء کل شی حی

و براستی که بوسیله آب هر چیزی  را زنده گردانیدیم (سوره مبارکه انبیاء آیفه شریفه 30)

           بدلیل اهمیت و حساسیتی که برای ماده حیاتی  آب وجود دارد د ر108 سوره از سوره های قرآن کریم به نحوی از موضوع آب و مسائل مرتبط با آن شامل اقلیم ، خشکسالی ، سیل و محصولات حاصل از آب یاد شده است .

  در آب دو نگاه وجود دارد یکی نگاه ابزاری بعنوان کالای مصرفی که متأسفانه یک نگاه سطحی و عامیانه است و دیگری نگاه اعتقادی  که نگاهی برخاسته  از بطن قرآن کریم است که در واقع  دیدگاه خالق جهان است که پایه  خلقتش را بر مبنای آب بنا نهاده است .

آب را بعنوان یکی از عوامل اصلی تولید و گنج هزاره سوم  قلمداد  کرده اند و با توجه به رشد جمعیت و گسترش صنعت ، بالا رفتن سطح بهداشت و رفاه عمومی ، سرانه میزان منابع آب رو به کاهش است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.محدودیت شدید منابع آب  شیرین و عدم توجه به ضرورت  بهره برداری  اصولی و حفاظت از کیفیت آب شرایطی را فراهم آورده تا در اثر تخریب و زوال این منابع ،دورنمای این موهبت الهی به یک بحران جدی مبدل شده است             

اگر چه مهم ترین منبع دائمی  آب برای مصارف کشاورزی ، صنعتی و شهری شامل نزولات جوی است. اما د رسالهای اخیر بدلیل بروز پدیده  گرم شدگی کره زمین  و به تبع آن بروز خشکسالی از یکطرف و افزایش تقاضا برای مصرف آب و ثابت بودن عرضه  از سوی دیگر  ، شاهد  افزایش این بحران هستیم بطوریکه برای برون رفت از این بحران و تأمین امنیت  غذایی کشور نیاز جدی به مدیریت در زمینه استفاده از  آبهای نامتعارف احساس می شود .

با افزایش روز افزون جمعیت در جوامع انسانی و به تبع آن وجود ضرورت در استفاده روز افزون آب از یکطرف و محدودیت  منابع آب از سوی دیگر ، روند آلودگی منابع آب از طریق آلاینده های مختلف رو به افزایش است  و همواره شاهد بروز آلودگی در منابع آب و محیط زیست می باشیم که ایـن موضوع لـزوم  توجه  جدی به بحث حفاظت ازکیـفیت منابع را ضروری می نماید.

آب یکی از مهمترین و بنیادی ترین عامل حیات موجودات زنده و فراوانترین  ماده مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات است و بیش از 75 درصد جرم یک انسان از آب تشکیل شده است و همچینین بیش از 70 درصد سطح کره زمین از آب پوشانده است (یعنی نزدیک به  360 میلیون کیلومتر مربع از مجموع 510 میلیون کیلومتر مربع )با وجود این حجم عظیم از آب تنها 2 درصد از آبهای کره زمین شیرین و قابل شرب است و با قیمانده آن بعلت محلول بودن در انواع  نمکها خصوصاً نمک طعام غیرقابل  شرب و استفاده می باشد.ضمناً از 2 درصد مذکور  بیش از 90 درصد بصورت منجمد در دو قطب زمین و دور از دسترس بشر قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.